IKEA Zwitserland neemt naast het IKEA SOLSTRÅLE zonnesysteem nu ook thuisbatterijen voor elektriciteit op in zijn assortiment. Vanaf nu kunnen IKEA-klanten daar een PV-opslagruimte kopen bij VARTA.
Sinds mei 2016 kan iedereen die in Zwitserland meubels bij IKEA wil kopen, daar gewoon een fotovoltaïsch systeem bij kopen. IKEA Zwitserland verkoopt zijn zonnesystemen in nauwe samenwerking met de toonaangevende Zwitserse zonnespecialist Helion Solar. “Er is in Zwitserland vraag naar goedkope zonne-energiesystemen van hoge kwaliteit. Wij hebben vorig jaar meer dan 5000 aanbiedingen gedaan. Nu breiden we ons assortiment uit,” zegt Luca Bortolani, Project Manager Solar Systems IKEA Zwitserland.
Want vanaf nu kun je bij IKEA ook een thuisbatterij voor je zonnesysteem thuis inpakken. In lijn met de Zweedse nationale kleuren blauw en geel heeft IKEA de VARTA Storage element batterijopslagsystemen toegevoegd aan haar assortiment naast meubels en woonaccessoires. De reeks heeft nu ook een Zweedse naam: SOLSTRÅLE, wat “zonnestraal” betekent.
IKEA-klanten zullen de VARTA lithium-ion PV-batterijen echter niet in de IKEA meubelzaak kunnen kopen, maar alleen bestellen. Een overeenkomstige samenwerkingsovereenkomst tussen VARTA Storage en Helion Solar is nu ondertekend. “We zijn verheugd over de samenwerking”, zegt Herbert Schein, CEO van VARTA AG.
Elk jaar worden in Zwitserland ongeveer 8000 zonnesystemen voor woningen geïnstalleerd. Met het elektriciteitsopslagsysteem van VARTA kan overdag opgewekte zonne-energie ’s avonds worden gebruikt. De elektriciteitsopslagunit, inclusief installatie en tien jaar garantie, is verkrijgbaar vanaf CHF 8.041 inclusief BTW (omgerekend ongeveer € 7.521). Een volledig bedrijfsklaar zonne-energiesysteem, inclusief installatiekosten, is al verkrijgbaar vanaf 10800 CHF incl. BTW (wat overeenkomt met ongeveer 10.102 euro).
Ter vergelijking: in Duitsland bijvoorbeeld is de “VARTA element 3” sinds 2015 verkrijgbaar voor slechts 6.300 euro netto (7.497 euro incl. btw). Hij heeft een ontladingsdiepte van 90%, een bruikbare opslagcapaciteit van 2,9 kWh en een garantie van 10 jaar op de accucellen. Dit komt overeen met ongeveer 6.000 cycli of 60% restcapaciteit.
De nieuwe IKEA SOLSTRÅLE productlijn omvat ook gelijkstroom-geoptimaliseerde omvormers van SolarEdge. Dit omvat stroomoptimalisatoren, omvormers en een cloudgebaseerd monitoringplatform. De oplossing verhoogt de zonneopbrengst door optimalisatie op moduleniveau, maakt meer modules op het dak mogelijk door ontwerpflexibiliteit, biedt veiligheid door volledige zichtbaarheid van de systeemprestaties, en verhoogt de veiligheid door de spanning van de gelijkstroomkabels af te schakelen in geval van nood.
Opslag van overschotten aan energie
De opslagbatterijen van het suédoise bedrijf werken met lithium en zijn verbonden met zonnepanelen van Ikea. Het teveel aan zonne-energie dat door de panelen wordt opgevangen, wordt rechtstreeks in de batterijen geëmitteerd.
Deze produkten voorkomen dus dat de gebruikers overtollige zonne-energie verbruiken.
Wanneer zij die nodig hebben, kunnen de consumenten de opgeslagen energie gebruiken om het huishoudelijke netwerk te voeden. Dankzij dit nieuwe alternatief kunnen sommige foyers hun afhankelijkheid van een klassiek elektrisch systeem inperken.
Om gebruikers aan te trekken en te concurreren met Tesla, heeft Ikea ervoor gekozen om immense prijzen op de markt te brengen. En effet, le géant suédois propose de vendre ces batteries de stockages à 3000 livres sterling soit 3300 euros. Van zijn kant verkoopt Tesla deze batterijen voor 5000 Britse frank of 5500 euro. Deze prijzen zouden de balans van Ikea kunnen doen doorslaan.
Batterijen met scherpe tarieven
In antwoord op de argumenten van het bedrijf legde Solarcentury uit dat het gebruik van dit type batterij de gebruiker een besparing van ongeveer 600 euro per maand oplevert.
Ikea is echter realistischer en heeft aangekondigd dat al degenen die in deze batterijen voor de opslag van energie investeren, hun investeringen in twee jaar kunnen terugverdienen. Dergelijke verkoopargumenten in combinatie met het imago van het merk van het bedrijf moeten de kopers van deze batterijen voor de opslag van energie afschrikken.
In ieder geval kan deze samenwerking tussen twee grote merken niet anders dan de consumenten ten goede komen. La course est donc lancée…