logo

De race naar batterij-opslag barst nu ook los in Europa

Na Azië en Amerika barst nu ook de race naar batterij-opslag los in Europa. Amerika liep met de productie van batterij-opslag voor gewonnen zonne-energie voorop met de gigafactory van Tesla. Ook in Azië werden dergelijke megafabrieken uit de grond gestampt. Europa bleef in de industrie om batterij-opslag te produceren een beetje achter op deze werelddelen. Maar daar komt met de realisatie van een aantal grote fabrieken verandering in.

Gerelateerd: Zonnepanelen in 2020 | Zonnepanelen Kopen bij een Installateur

Een eigen Europese batterij-opslag productie

Door opkomst van zonnepanelenindustrie met daarbij de toenemende vraag naar elektrische auto's, is de roep in Europa om een eigen productie van lithium-ion batterijen te starten steeds harder gaan klinken. In 2017 werd er wereldwijd 103GW geproduceerd aan batterij-opslag. In 2021 zou dit 278GW zijn. De monopolypositie voor de productie van batterij-opslag lag voorheen in Azië, waar Samsung en LG de grote producenten zijn. Tesla's gigafactory, als deze uiteindelijk op volle kracht draait, zou goed zijn voor de productie van 35GW. Dit komt overeen met de productie van batterij-opslag voor zo'n 500.000 elektrische wagens.

Grootse plannen in de race voor batterij-opslag

In Europa zijn nu plannen om fabrieken te bouwen in Duitsland, Zweden, Hongarije en Polen. Daimler, oftewel Mercedes-Benz, is nu bezig met de bouw van een fabriek dichtbij Berlijn. De autofabrikant was voorheen afhankelijk van de batterijen van producent Panasonic. Deze werden in een van de Tesla fabrieken geproduceerd voor onder andere het elektrische b-klasse model van Mercedes-Benz. Het totale project van de bouw van deze fabriek zal 500 miljoen euro kosten. Bondskanselier Merkel heeft samen met de directie van Daimler het startsein gegeven voor de bouw. Voor een megabatterijen opslag fabriek zijn ook plannen in Zweden. Hier is in totaal 4 miljard euro uitgetrokken om een fabriek te bouwen. Dit project wordt geleid door een oud directeur van Tesla. De fabriek moet in 2023 in gebruik worden genomen.

Dalende prijzen van batterij-opslag zorgt voor een groeiende vraag

De prijs van batterijen voor elektrische auto's blijft dalen en de vraag daarmee stijgen. In 2010 kostte 1kwh aan batterij-opslag nog 1000 euro. Dit is in 2018 gezakt naar 273 dollar. Dit zakt in 2020 verder naar 180 dollar. In 2030 is de verwachte prijs zelfs 100 dollar. De prijs van de elektrische auto kan daardoor ook zakken. Vandaag de dag neemt de prijs van de batterij 30% van de kostprijs in. De daling van de batterijprijs zorgt ervoor dat de prijs van een elektrische auto goedkoper gaat worden dan die van de auto die rijdt op fossiele brandstoffen. Het marktaandeel van de elektrische auto zal hierdoor in 2030 wereldwijd 25% zijn. Om dan de vraag naar batterij-opslag voor deze auto's aan te kunnen, is nu de bouw van deze fabrieken nodig.